woensdag 16 juli 2014

Lekker feestelijk, geweldig zomers: risotto alle vongole

Ettelijke jaren geleden bevond ik me in Napoli. Ik at er fantastisch en  - zoals mijn toenmalige traditie leek te dicteren - genoot ik er van een erg slechte rode huiswijn. Ik bracht de nacht dan ook door in de frisse marmeren badkamer (nvdr). De focus van dit verhaal ligt echter bij dat geweldige eten, niet bij de nacht, noch bij de frisse badkamer. 

Ik heb een zwak voor aromatische visbouillon, smakelijke zeebeesten, kruidige bladpeterselie en de nodige dosis knoflook. Cfr, wat ik verorberde in dat geweldige, kleine, met TL verlichte Napolitaanse restaurantje vol luidruchtige, donkere Italianen: pasta met mosselen net opgevist uit de Tyrrheense zee, courgette en de rest van de smakelijke mikmak.

Risotto alle vongole
Een aantal dagen geleden kreeg ik het bericht dat het officiële seizoen van de Zeeuwse mosselen - aka een type van die lekkere zeebeesten - pas 16 juli (als in "vandaag") van start zou gaan, dus greep ik terug naar hun meer verfijnde soortgenoten: de venusschelpen.  Ietsje duurder, maar ook ietsje fancier. En jongens, bakken meer (Zuid-)Italia in hun genen. De pasta werd dit keer een risotto. Ik ben er verliefd op.

Schatzies, geen schrik hebben van "risotto", gewoon met liefde roeren en vooral genieten. Het is heerlijk en magnifiek voor een zomeravond.

't Is nogal lekker

NODIG
Voor 4 personen
1 kop risottorijst
1 bouillonblokje vis
1 ui, gesnipperd
2 stengels selder, fijn gesneden
2 teentjes knoflook, geperst
1 glas droge witte wijn
1/2e dikke courgette, fijn gesneden
1 venkel, fijn gesneden
1 flinke handvol bladpeterselie, grof gehakt
1 kg venusschelpjes, goed gespoeld
Olijfolie
Peper & zout uit de molen


DOEN
Verhit een flinke scheut olijfolie in een grote kookpot. Fruit hierin de fijn gesnipperde selder, ui en knoflook. 

Voeg een theekop risottorijst toe en roer goed om zodat elke rijstkorrel met olijfolie wordt omhuld.

Blus de rijst met de droge witte wijn. Doe het bouillonblokje erbij, samen met een flinke scheut water. Roer alles om. 

Giet er nog wat water bij, wanneer het water/de bouillon bijna is opgenomen. De rijst heeft ongeveer - afhankelijk van het soort risottorijst - 15 à 20 minuten nodig om te garen.  Dus gedurende die tijd herhaal je het roeren en al dan niet toevoegen van water.

Verhit in een diepe koekenpan een flinke scheut olijfolie. Fruit hierin een teentje knoflook en voeg de courgette en venkel toe. Laat rustig garen. Kruid met peper en zout.

Vergeet niet regelmatig door de risotto te roeren en indien nodig een beetje vocht toe te voegen. 

Voeg het courgette-venkelmengsel toe aan de risotto (ongeveer 8 minuten voor je de risotto zou laten rusten). Doe er nu ook de gespoelde venusschelpjes toe. Roer goed om.

Blijf roeren (en eventueel een beetje vocht toevoegen) totdat de schelpjes mooi open staan. Strooi er de gehakte bladpeterselie over en serveer.

Met de handen eten is toegestaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...